Tuesday, 1 September 2015

Gejala Ponteng Sekolah

Gejala Ponteng Sekolah
            Pada era globalisasi ini, gejala ponteng sekolah semakin menjadi-jadi dan telah sampai ke tahap yang agak kritikal.  Gejala ponteng sekolah sering ditakrifkan sebagai perbuatan yang menyalahi peraturan sekolah.  Mengikut laporan Disiplin Pelajar Sekolah Manusia (1991), gejala ponteng merupakan salah satu daripada sembilan jenis tingkah laku pelanggaran disiplin oleh pelajar.  Kes ponteng sekolah telah mencatat peratusan kekerapan yang tertinggi iaitu sebanyak 15 peratus.  Hal ini bagai duri dalam daging dan membimbangkan semua lapisan masyarakat. 

            Pada tahun 1993, kajian yang dilaksanakan oleh Bahagian Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menunjukkan bahawa faktor keluarga merupakan penyumbang tertinggi iaitu 81.03 peratus pelajar melakukan kesalahan.  Ibu bapa yang sibuk dengan kerja pejabat tidak mengambil berat dan memberi galakan kepada anak telah menyebabkan pelajar itu tidak mempunyai semangat untuk belajar dan memilih untuk ponteng sekolah.  Selain itu, kekurangan minat dan sikap negatif pelajar terhadap pelajaran merupakan antara punca berlakunya gejala ponteng sekolah.  Kebanyakan sukatan pelajaran menumpukan perhatian kepada mata pelajaran yang memerlukan kemahiran menghafal tidak dapat menarik minat pelajar yang lemah untuk belajar kerana mereka mungkin tidak berkemampuan untuk memahami dan mendalami kandungan dalam buku teks sepenuhnya.  Hal ini telah menyebabkan mereka yang tercicir dalam pelajaran lebih rela memonteng sekolah untuk melepak di merata-rata tempat untuk mencari keseronokan.  Gejala ponteng sekolah turut banyak berlaku di semua peringkat pendidikan seperti sekolah harian, sekolah berasrama penuh mahupun di peringkat universiti. 
           
            Antara impak gejala ponteng sekolah termasuklah remaja yang kerap mengamalkan tabiat ponteng sekolah akan terlibat dalam pelbagai kegiatan negatif yang menyumbang kepada peningkatan masalah sosial dalam masyarakat.  Di samping itu, negara juga akan menghadapi kekangan kekurangan bakal peneraju berwibawa yang boleh menjamin masa depan diri dan negara akibat daripada amalan ponteng sekolah yang menyebabkan keciciran pelajar dalam pelajaran.  Modal insan yang kurang berpendidikan tidak dapat dijadikan sebagai aset yang berharga dan bernilai untuk memajukan negara berasaskan ilmu pengetahuan. 

            Bagi membendung gejala ini, ibu bapa seharusnya memberi kasih sayang dan perhatian sepenuhnya seperti menatang minyak yang penuh dengan mengambil berat perkembangan seperti gerak geri anak dari semasa ke semasa untuk memastikan kehadiran anak di sekolah merupakan antara cara bagi membendung gejala ini.  Masyarakat juga tidak sepatutnya bersifat bagai “enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing” dan sepatutnya bersikap proaktif dalam melaporkan kes-kes ponteng sekolah kepada pihak berkuasa seperti polis yang dapat mengambil tindakan susulan terhadap pelajar yang memonteng sekolah.  Tambahan pula, pihak sekolah juga perlu memainkan peranan dalam mewujudkan peraturan sekolah yang lebih ketat agar menjadi amaran dan pengajaran kepada pelajar yang selebihnya.  Perubahan pedadogi guru yang lebih menarik dalam proses pengajaran dapat membantu pelajar untuk memupuk minat terhadap pelajaran bagi mengelakkan berlakunya masalah tersebut.  Pemberian sijil penghargaan kehadiran 100% juga boleh menjadi suatu pendekatan untuk menggalakkan kehadiran pelajar ke sekolah supaya mereka berusaha untuk mendapat sijil tersebut yang memudahkan pemohonan biasiswa dan pekerjaan kelak.  Hal ini secara tidak langsung telah banyak membantu dalam mengatasi kemelut ini.
           
            Pada pandangan saya, jika masalah ini tidak diatasi dengan serta-merta, hasrat kerajaan untuk melahirkan modal intelek tidak dapat dimakbulkan dan ini akan membawa kepada kerencatan agenda kerajaan untuk merealisasikan wawasan negara.  Tuntasnya, semua pihak memainkan peranan tersendiri yang signifikan untuk memastikan gejala ini berada dalam keadaan terkawal kerana “api kecil baik dipadam”.


No comments:

Post a Comment