Wednesday, 26 August 2015

2.4 Kesantunan Merentas Budaya

2.4 Kesantunan merentas budaya
Konsep

Budaya atau kebudayaan
·         berasal daripada perkataan Sanskrit – buddayah
·         kata jamak bagi perkataan buddhi
·         bermaksud budi pekerti atau akal
·         membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal manusia
·         pengertian luas – segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia
·         bahasa Inggeris – culture
·         berasal daripada perkataan Latin – colore
·         bermaksud menanam dan mengerjakan
Kebudayaan mempunyai hubungan erat dengan masyarakat.

Menurut Edward B. Taylor,
·         Budaya dilihat sebagai satu konsep menyeluruh yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, tatasusila, undang-undang, adat resam dan lain-lain kebolehan serta kebiasaan yang diperoleh oleh manusia sebagai anggota masyarakat.

Menurut Kamus Dewan Bahasa (2002),
·         Budaya sebagai tamadun atau peradaban atau akal budi (cara berfikir, kelakuan dan lain-lain).
Kebudayaan diperturunkan kepada satu generasi kepada satu generasi yang seterusnya.

Daripada kesemua pengertian ini, kebudayaan boleh disimpulkan sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk
·         Hasil ciptaan
·         Pemikiran
yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat.

Kebudayaan dan kesantunan mempunyai hubungan yang sangat erat.

Kebudayaan
·         Merangkumi cara hidup bermasyarakat yang menrangkumi aspek kesantunan dalam berkomunikasi sama ada secara verbal ataupun nonverbal.
·         Budaya sesuatu masyarakat akan dipandang tinggi atau rendah bergantung kepada nilai kesantunan yang diamalkan dalam kehidupan ahli masyarakatnya.
·         Semakin tinggi nilai kesantunan yang diamalkan, maka semakin tinggilah budi sesuatu masyarakat itu.

Kesantunan
·         Dianggap sebagai usaha mengurangkan Tindakan Ancaman Muka (TAM) dalam perbualan terhadap pendengar (Brown dan Levinson, 1987).
·         Kesantunan dalam konteks ini lebih luas
·         Merujuk kepada aspek nonverbal – tingkah laku, mimik muka, nada suara
·         Merupakan aturan perilaku yang ditetapkan, disepakati oleh suatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat yang disepakati dalam interaksi social.
·         Terdapat dalam semua budaya atau masyarakat
·         Terdapat perbezaan
·         Nilai kesantunan adalah berbeza-beza antara masyarakat di dunia ini.
Contoh : Nilai A dikatakan santun dalam masyarakat A tetapi nilai itu dianggap tidak
                santun dalam kalangan masyarakat B.
·         Penilaian kesantunan bergantung kepada budaya atau perbuatan yang ditarifkan sama dalam masyarakat masing-masing.

Komunikasi Silang Budaya
·         Berlaku apabila proses komunikasi melibatkan pelbagai budaya
·         Merupakan komunikasi yang melibatkan individu daripada latar budaya yang pelbagai.
·         Komunikasi ini berlaku apabila kita bercakap dengan orang yang berbeza
-          Bangsa
-          Ras
-          Bahasa
-          Agama
-          Tingkat pendidikan
-          Status sosial

·         Komunikasi dengan mereka yang berlainan etnik dan jantina dalam pelbagai konteks
-          Pendidikan
-          Politik
-          Teknologi

·         Dipengaruhi oleh pandangan terhadap
-          Dunia
-          Kepercayaan
-          Tingkah laku
-          Etika
-          Tanggapan terhadap sesuatu hubungan

Komunikasi yang terjadi ini akan lebih toleransi serta mencapai matlamat yang maksimum jika nilai-nilai kesantunan sesuatu budaya atau masyarakat difahami dan diihayati.

Respon terhadap budaya terdiri
·         Cara berkomunikasi
·         Keadaan berkomunikasi
·         Bahasa
·         Gaya bahasa
·         Perilaku bukan verbal
Budaya dan komunikasi mempunyai hubungan yang rapat.
·         Budaya mempengaruhi cara kita berkomunikasi
·         Komunikasi terikat rapat dengan budaya
·         Budaya berbeza maka tingkah laku dalam komunikaasi juga akan berbeza
·         Cara berkomunikasi, keadaan berkomunikasi, bahasa, gaya bahasa yang digunakan meningkatkan risiko dalam komunikasi
-          Menyebabkan berlakunya salah faham
Contoh : Dalam amalan yang biasa di Barat, mencium pipi wanita yang tiada pertalian dianggap lazim sebagai cara menghormati tetamu tetapi bagi masyarakat Timur perbuatan tersebut sesuatu yang tidak sopan.

Kesantunan sangat penting bagi masyarakat majmuk seperti di Malaysia.
Perpaduan akan dicapai melalui amalan kesantunan yang diamalkan dalam kehidupan seharian.
Terdapat masalah seperti perbezaan budaya antara masyarakat Melayu, India dan Cina dan lain-lain.
Jadi sangat penting bagi setiap kaum memahami dan menghayati nilai-nilai budaya yang akan mempengaruhi amalan kesantunan.

Nilai-nilai kesantunan masyarakat Melayu
Mementingkan kesantunan kerana menjadi tuntutan ajaran Islam.
Contoh:
        i.            Berpegang kuat pada adat resam dan agama.
      ii.            Memberi salam apabila bersua muka.
    iii.            Tidak menyampuk semasa orang tua bercakap.
     iv.            Penggunaan kata sapaan yang sesuai mengikut konteks.
       v.            Penggunaan kata gelaran yang sesuai mengikut konteks.
     vi.            Panggilan yang baik kepada seseorang.
   vii.            Bersalam.
 viii.            Bertanya khabar.
     ix.            Melayan tetamu dengan baik
       x.            Menghormati orang tua.
     xi.            Menunduk badan ketika melintasi orang tua.

Nilai-nilai kesantunan masyarakat Cina
Mementingkan nilai-nilai kesantunan dalam pergaulan seharian.
Contoh:
        i.            Tunduk ketika member salam.
      ii.            Orang tua makan dahulu.
    iii.            Tunggu sehingga semua ahli keluarga tiba dulu.
     iv.            Dalam tokong tidak dibenarkan memakai topi.
       v.            Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam rumah.

Nilai-nilai kesantunan masyarakat India
Dititikberatkan dalam pergaulan.
        i.            Duduk bersila semasa makan.
      ii.            Tidak membazirkan makanan.
    iii.            Senyap semasa bersembahyang.
     iv.            Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam kuil.
       v.            Mematuhi adat dan rsam.
     vi.            Salam orang yang lebih tua.

Kesantunan merentas budaya dalam pendidikan
Kerjaya sebagai seorang guru tidak mengira kaum dan akan mendidik murid-murid yang mempunyai pelbagai kaum.
Jadi seorang guru mestilah sentiasa mengamalkan nilai-nilai kesantunan yang baik dari segi :

a)      Kesantunan berpakaian
-          Peraturan tatatertib dan kelakuan bagi penjawat awam.
-          Guru tidak boleh berpakaian yang merangsang pelajar terutamanya dari segi jantina yang berbeza
-          Contoh : berpakaian pakaian tembus pandang (transparence), menampakkan bahagian badan, pakaian yang terlalu mini atau terbelah terlalu tinggi

b)      Kesantunan tingkah laku
-          Gerak geri guru ketika menghadapi sesuatu dalam situasi tertentu.
-          Contoh : berurusan dengan ibu bapa yang datang ke sekolah, duduk di dalam kelas, berhadapan dengan orang kita hormati – guru besar atau pegawai dari jabatan, berjalan di tempat umum.
-          Tingkah laku guru menjadi model kepada anak didik.

c)      Kesantunan berkomunikasi
-          Guru perlu mengambil kira norma-norma budaya dan tidak hanya sekadar menyampaikan idea yang difikirkan sahaja.
-          Cara berbahasa harus disesuaikan dengan unsur-unsur budaya yang ada dalam masyarakat setempat.
-          Perkataan atau bahasa yang digunakan perlu sesuai dengan situasi.
-          Tidak dapat menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul – boleh dianggap sebagai seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois, tidak beradat, tidak budaya.
-          Seharusnya menjaga tutur kata agar sentiasa mengamalkan kesantunan bahasa.
-          mampu memiliki bahasa yang santun dan sesuai kepada murid.
-          Guru menjadi teladan bagi murid dengan menerapkan prinsip kesantunan dalam setiap tutur katanya.


No comments:

Post a Comment