Saturday, 29 August 2015

Bab 5 Strategi Kesantunan

Bab 5 Strategi Kesantunan
5.1  Strategi Kesantunan Verbal
·         Kesantuan verbal bermaksud  kesantunan yang diperlihatkan secara lisan atau bukan bertulis.
·         Bahasa halus ini digunakan dengan meluas dalam ungkapan bertatasusila supaya tidak menyinggung perasaan orang lain semasa berkomunikasi.

·         Contoh:

Terima kasih
Selamat datang
Sila masuk
Jemput duduk
Tolong hulurkan bantuan
Minta kerjasama
                                                                                               
·         Penggunaan bahasa halus juga melibatkan intonasi yang sesuai

·         Kesantunan dalam berbahasa juga dapat dilihat daripada penggunaan kata panggilan atau rujukan kehormat yang betul dan sesuai.

·         Dalam Bahasa Melayu, penggunaan kata ganti nama diri orang berkait rapat dengan bentuk sapaan yang mengambil alih kata ganti nama untuk memberikan penghormatan atau kemuiaan kepada seseorang.
·         Contohnya, pensyarah yang berpangkat doktor falsafah, adalah menjadi kesilapan besar sekiranya kita memanggil beliau dengan panggilan encik.

·         Contoh-contoh penggunaan strategi kesantunan verbal yang terdapat dalam kehidupan masyarakat Malaysia:
Ø  Strategi toleransi
Ø  Strategi bertimbang rasa
Ø  Strategi memberi salam
Ø  Strategi bersopan santun
Ø  Strategi ramah mesra
Ø  Strategi tidak mementingkan diri sendiri
Ø  Strategi merendah diri
Ø  Strategi berterima kasih

No comments:

Post a Comment