4.5 Giliran bercakap
·
Masyarakat
Melayu amat mementingkan giliran bercakap
-
Mendahulukan
orang-orang tua semasa dalam perbualan
-
Orang-orang muda
hendaklah bercakap selepas orang-orang tua selesai bercakap
·
Sekiranya hendak
menyampuk perbualan,
-
Memastikan orang
tua telah habis bercakap
-
Memulakan bicara
dengan berkata “Maafkan saya, bolehkah saya berikan pendapat?”
·
Anak dianggap
biadab – memintas atau menyampuk percakapan ibu bapa yang sedang
bercakap
·
Terkadang
terjadinya pola satu arah
-
Diakibatkan seseorang
yang mendominasi percakapan
·
Sistem pola
penggiliran boleh digunakan
-
Percakapan dapat
berlangsung dengan sekata
-
Setiap orang
yang terlibat mendapat giliran yang sama dalam berbicara
·
Penerapan pola
penggiliran dapat dilakukan dengan cara melemparkan pertanyaan
Contoh : a. “Menurut pandangan kamu
bagaimana?”
b. “Mungkin anda ada yang
memiliki gagasan lain?”
c. “Saya yakin saudara-saudara
ada pendapat yang lebih baik.”
d. “Bagaimana menurut pandangan
anda.”
·
Semasa proses
percakapan sedang berlangsung – situasi formal atau tidak formal
-
Pengalihan
pembicaraan ke topik lain sering terjadi
-
Diakibatkan
adanya kaitan satu masalah terhadap masalah yang lain
·
Dalam suatu
pembicaraan,
-
Pengembangan
gagasan kepada pokok pembicaraan yang lain masih dianggap wajar jika tetap pada
pokok persoalan yang sedang dibahaskan
Pengalihan topik perbicaraan
·
Pengalihan topik
perbicaraan berlaku secara
-
Disedari
-
Tidak disedari
·
Pengalihan topik
boleh dilakukan secara halus dan santun
-
Tidak menganggu
proses percakapan yang sedang berlangsung
Contoh : ungkapan pengalihan topik dalam
bentuk formal
“Mungkin ada kaitannya dengan
...”
“Mungkin agak menyimpang,
tetapi ...”
“Persoalan ini berkaitan juga
dengan masalah ...”
·
Boleh berlaku
dalam suatu diskusi bersifat formal
-
Tidak boleh
dibiarkan
-
Moderator harus
boleh mengembalikan pembicaraan yang menyimpang kembali kepada topik
pembicaraan yang sebenarnya
Contoh : “Maaf, pertanyaan harus langsung ke pokok permasalahan”
“Saya ingatkan
kembali bahawa topik pembicaraan kita ialah ...”
Perbezaan pendapat
·
Sering berlaku
dalam diskusi formal atau tidak formal
·
Bukan semua
orang akan bersetuju dengan pendapat bicara seseorang
·
Masing-masing
memiliki pandangan atau pemikiran sendiri
·
Jarang dapat
menyelesaikan konflik
·
Harus dihormati,
didengar dan dititip secara santun
·
Menyanggah
pendapat yang berbeza dengan pendapat kita dapat dilakukan secara halus dengan
menggunakan panduan seperti berikut
a)
Berikan permohonan maaf terlebih dahulu
b)
Nyatakan kesan mendukung gagasan yang akan disanggah sebelum menjelaskan
kekurangnya
c)
Ungkapkan kekurangan dengan perkataan yang berpekerti dan tidak menyinggung
d)
Beri alasan yang logik
Mencelah percakapan
·
Sering terjadi
dalam sesuatu sesi perbincangan formal atau tidak formal
·
Bertambah buruk
– seseorang yang mencelah itu mencelah sehingga tuan asal pemilik percakapan tersekat dan tidak dapat
menyempurnakan percakapan
·
Mencelah yang
pendek – menyatakan sokongan atau persetujuan, bukan untuk merampas giliran pemilik percakapan itu untuk cakap.
Kita tidak seharusnya mengulang perkara yang sama
berulang kali.
Kita mungkin mempunyai tujuan yang baik supaya pendengar
tersebut mengambil serius perkara itu, namun bagi sesetengah orang, dia mungkin
boleh mentafsirkan secara silap bahawa orang yang mengulang itu memandangnya
sebagai berkemampuan minda yang rendah sehingga terpaksa diulang-ulang supaya
faham.
Pujian yang berlebihan
-
Menimbulkan
salah tafsiran pada pihak penerima
-
Mewujudkan
kebencian
-
Melunturkan
kemesraan
Giliran bercakap mengikut adab dan tatatertib
Dalam keluarga :
1. Ahli keluarga yang paling tua dan berpengalaman – datuk
dan nenek
2. Ibu atau bapa
3. Kakak atau abang yang lebih besar
4. Pihak yang paling kecil – adik
Di sekolah :
1. Pengetua atau Guru Besar
2. Penolong kanan sekolah
3. Ketua unit atau jabatan
4. Para pensyarah atau guru
5. Wakil pelajar – ketua pengawas sekolah
6. Para pelajar
No comments:
Post a Comment