4.3 Konteks percakapan
Menurut
Brown dan Yule (1983),
·
menganalisi wacana semestinya
menggunakan pendekatan pragmatik untuk memahami pemakaian bahasa.
Penganalisis wacana haruslah mempertimbangkan
konteks tempat terdapatnya bahagian sebuah wacana serta perlu mengetahui siapa
penutur dan pendengarnya, waktu dan tempat ujaran itu.
Dalam
setiap interaksi verbal selalunya terdapat beberapa faktor yang
mengambil peranan dalam suatu peristiwa itu.
Contoh : penutur, pokok percakapan, tempat bicara
Menurut Hymes, Brown (1993:89),
·
komponen-komponen
tutur yang merupakan ciri-ciri konteks pembicaraan, latar, penghubung bahasa
lisan dan tulisan, laras bahasa, bentuk pesanan dan peristiwa percakapan
a. Penutur dan pendengar
·
Disebut peserta
– terlibat dalam peristiwa percakapan
·
Perlu
diperhatikan – latar belakang sosial, budaya dan lain-lain
·
Mengetahui latar
belakang peserta pada suatu situasi – memudahkan untuk menginterpretasikan apa
yang hendak dituturkan
·
Makna wacana
tertentu akan mempunyai makna yang berbeza jika dituturkan oleh penutur yang
berbeza
v
Latar belakang
v
Minat
v
Perhatian
b. Topik pembicaraan
·
Pendengar akan
sangat mudah memahami isi wacana dengan mengetahui topik pembicaraan
·
Topik
pembicaraan yang berbeza akan menghasilkan bentuk wacana yang berbeza
·
Berdasarkan
topik yang sedang dibicarakan
-
Penutur dan
pendengar dapat menangkap dan memahami makna wacana
c. Latar peristiwa
·
Mungkin
merupakan
-
Tempat
-
Keadaan
psikologi penutur dan pendengar
-
Semua hal yang
melatari terjadinya peristiwa percakapan
d. Penghubung
·
Medium yang
digunakan untuk menyampaikan perihal percakapan
·
Menyampaikan
maklumat
·
Penutur dapat
menggunakan penghubung dengan bahasa lisan atau tulisan
·
Ujaran secara
lisan dapat dibezakan berdasarkan sifat hubungan penutur
-
Secara langsung
– dialog tanpa perantara
-
Tidak lansung –
terjadi dengan perantara telefon
·
Dibezakan
menjadi ragam
-
Resmi
-
Tidak resmi
e. Laras bahasa
·
Amat berkaitan
dengan konteks pencakapan
·
Penutur dan
pendengar harus dapat memilih laras bahasa yang sesuai berdasarkan situasi dan
keadaan serta dapat menjiwai perasaan tentang perkara yang dituturkan
·
Ragam bahasa
baku diguna pakai dalam urusan tawar menawar di pasar borong – berasa ganjil
·
Ragam tidak baku
digunakan dalam acara rasmi seperti penyampaian kuliah akademik – berasa aneh
f.
Bentuk pesanan
dan maklumat
·
Hendak
disampaikan dengan tepat
-
Bentuk pesanan
dan maklumat bersifat fundamental
·
Mungkin tidak
sampai kepada pendengar
Contoh : jika pendengarnya bersifat umum dan terdiri daripada pelbagai
lapisan masyarakat maka
bentuk pesanan dan maklumat harus juga bersifaf umum.
·
Haruslah sesuai
dengan kehendak pendengar
-
Pesanan dan
maklumat yang disampaikan akan sukar dicerna pendengar
g. Peristiwa percakapan
·
Peristiwa yang
mewadahi kegiatan percakapan
·
Contoh : pidato,
perdebatan, seminar
·
Menurut Hymes
(1975:52)
-
Peristiwa
percakapan sangat erat hubungannya dengan latar peristiwa, dalam pengertian
yang lain sesuatu peristiwa percakapan tertentu akan terjadi dalam konteks
situasi tertentu.
·
Dapat menentukan
bentuk dan isi wacana yang akan dihasilkan
·
Contoh : wacana
yang dipersiapkan untuk pidato pasti berbeza bentuk dan isinya dengan isinya dengan
wacana untuk seminar.
No comments:
Post a Comment