Wednesday, 26 August 2015

Bab 2 Kesantunan Berbahasa

Bab 2 Kesantunan Berbahasa
2.1 Konsep Kesantunan
Menurut Kamus Dewan (1948), hal. 1115
·         Kesantunan bermaksud halus budi bahasa atau budi pekerti, beradab atau sopan.
Apabila seseorang itu berbahasa dengan santun pengunaan bahasa adalah secara
·         Halus
·         Nilai rasa yang baik
·         Penuh kesopanan
·         Berusaha menghindari konflik antara penutur dengan pendengar dalam proses berkomunikasi

Menurut Awang Sariyan (2007)
·         Kesantunan sebagai penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab, memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh sesuatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat dalam bermasyarakat.

Kesantunan memperlihatkan sikap yang mengandung nilai sopan santun atau etiket dalam pergaulan sehari-hari.

Secara amnya, konsep kesantunan sangat luas dan merangkumi aspek-aspek berikut :

        I.            Kesantunan mencerminkan nilai kesopanan yang halus
-          Orang yang santun tergambar nilai sopan santun atau nilai etiket pada dirinya semasa berkomunikasi dengan ahli masyarakat.

      II.            Kesantunan sangat kontekstual
-          Nilai kesantunan berlaku pada tempat, atau situasi tertentu, tetapi belum tentu berlaku dalam masyarakat, situasi dan tempat lain.
-          Misalnya, penggunaan kata-kata yang agak kasar boleh berlaku dalam pergaulan rakan-rakan karib, tetapi tidak sopan jika digunakan terhadap rakan yang baru dikenali.
-          Penggunaan kata ganti ‘aku’ dalam perbualan dengan ibu bapa biasa digunakan dalam masyarakat Cina, tetapi tidak sopan dalam bagi masyarakat Melayu.
  
    III.            Kesantunan selalu berlaku dalam hubungan dua pihak
-          Misalnya,
v  antara anak dan orang tua,
v  antara orang yang masih muda dan orang lebih tua,
v  antara tuan rumah dan tamu,
v  antara lelaki dan wanita,
v  antara murid dan guru

-          seorang anak sentiasa akan menghormati dan berbahasa santun dengan ibu bapa.

-          Namun mungkin tidak berlaku jika anak ini berkomunikasi dengan rakan-rakan sebaya, ada ketikanya komunikasi dalam bentuk bahasa kasar.

    IV.            Kesantunan tercermin dalam setiap aspek kehidupan
-          Misalnya,
v  Cara berpakaian (berbusana)
v  Cara bekerja
v  Cara bertutur
v  Cara makan
v  Cara belajar
v  Cara berpolitik

No comments:

Post a Comment