Wednesday, 26 August 2015

2.2 Takrifan Kesantunan Oleh Tokoh-Tokoh Dunia

2.2 Takrifan kesantunan oleh tokoh-tokoh dunia
Menurut Asmah Haji Omar (2000),
·         Kesantunan mengikut perspektif Melayu ialah penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pendengar.

Nilai kesantunan masyarakat Melayu berdasarkan
·         Agama Islam
·         Adat Melayu

Orang Melayu sangat mementingkan kesantunan dalam hubungan masyarakat.
Bahasa halus dan tersirat supaya digunakan supaya tidak mengecil hati orang lain.

Kaedah atau strategi
·         digunakan oleh penutur untuk mencapai tujuan tertentu.
Strategi kesantunan melibatkan beberapa faktor seperti :
·         Kesedaran akan peranan masing-masing.
·         Pengetahuan tentang perbezaan taraf sosial.
·         Kuasa dan keperluan mengawal perbincangan berdasarkan tajuk atau air muka yang menggambarkan maruah dan martabat.

Asmah Haji Omar menjelaskan kesantunan dibahagi kepada 2 jenis
        I.            Kesantunan asas
      II.            Kesantunan berkala

Kesantunan asas
·         kesantunan sedia ada yang merupakan pedoman bagi masyarakat berhubung antara satu sama lain.
·         Dengan cara menunjukkan sikap berbaik-baik antara satu sama lain yang menghendaki ahli masyarakat bersopan santun antara satu sama lain.
·         Hal ini kerana dalam mana-mana masyarakat yang bertamadun ada kesopanan asas yang dikaitkan dengan didikan sejak awal lagi seperti yang terdapat dalam ajaran Islam atau agama-agama lain.

Kesantunan berkala
·         Merujuk kepada kesantunan yang menggambarkan ucapan yang dilakukan oleh masyarakat dalam hubungan antara satu sama lain bergantung kepada
-          Keadaan
-          Situasi
-          Tempat tertentu

·         Antaranya,
-          Taraf dan peranan orang yang bercakap
-          Di mana dan dalam keadaan yang bagaimana
-          Apa yang dipercakapkan
-          Mengapa percakapan itu berlaku
-          Cara percakapan disampaikan

Misalnya, kesantunan rakyat biasa dengan raja, kesantunan rakyat dengan pemimpin, kesantunan anak murid dengan guru dan lain-lain adalah berbeza kerana komunikasi tersebut mempunyai adab, peraturan dan etika tertentu.

Menurut Leech (1983),
·         Kesantunan sebagai perlakuan yang dapat mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi.
Dalam usaha mengurangkan pergeseran atau konflik penggunaan bahasa mesti
·         Halus
·         Beradab sopan
·         Perlakuan lemah-lembut
·         Berbudi pekerti

Setiap golongan masyarakat mestilah mematuhi adat dan norma masyarakat yang ada dari aspek pergaulan dalam kalangan ahli masyarakat bagi memastikan kehidupan harmoni.
Dalam hal ini, aspek kesantunan merupakan elemen yang penting bagi memelihara keharmonian hidup dalam masyarakat.

Menurut J.Ferguson dan Das Gupta (1968),
·         Kesantunan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik.

Wujud persetujuan bersama dalam masyarakat untuk menentukan etika dan peraturan bermasyarakat.
Lazimnya, kesantunan ini berlaku dalam masyarakat yang mengamalkan budaya yang sama dan ingin melahirkan masyarakat yang harmoni dan aman.

Menurut Hamka,
·         Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.

Kata-kata yang lembut dan beradab dapat melembutkan hati manusia yang keras.
Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup dan bertambah baik tingkah laku dan akal budinya.

Menurut Aristotle,
·         Ketinggian darjat seseorang diukur melalui akal dan adabnya, bukan asal keturunannya.
·         Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum.

Pengertian yang diberikan, member maksud aspek kesantunan memainkan peranan yang sangat penting dinilai terhadap seseorang individu bagi menentukan seseorang itu berakhlak terpuji atau mempunyai akhlak yang tercela.

Menurut Khalifah Abdul Malik Marwan,
·         Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya membalas, dan bersikap adil ketika kuat.

Pengertian ini merujuk kepada kesantunan yang perlu ada kepada pemimpin masyarakat atau orang yang mempunyai kuasa, harta dan kedudukan dalam masyarakat.
Sikap merendah diri dan memaafkan kesalahan orang lain serta bersikap adil dapat menjamin keharmonian hidup antara golongan rakyat biasa dan pemimpin masyarakat.
Kesantunan juga merujuk kepada aspek nonverbal seperti
·         Tingkah laku
·         Mimik muka
·         Nada suara

Menurut Lakoff (1975),
·         Kesantunan sebagai perlakuan yang mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi yang berlaku sama ada secara verbal atau nonverbal.

Menurut Fraser dan Nolan (1981),
·         Kesantunan berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar bagi mengekalkan hubungan yang harmoni dalam komunikasi.

Menurut Brown and Levinson (1987),
·         Kesantunan dianggap sebagai usaha mengurangkan Tindakan Ancaman Muka (TAM) dalam perbualan terhadap pendengar.

Kesantunan dari sudut Islam
Menurut ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW melalui hadis, antaranya ialah:
        I.            “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam.”

      II.            “Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku nanti pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap dan sombong dalam berbicara.”

    III.            “Bukanlah seseorang itu mukmin jika suka mencela, melaknat dan berkata-kata keji.”

    IV.            “Tanda-tanda munafik itu ada 3 perkara, jika ia berbicara ia berdusta, jika ia berjanji ia mengingkarinya dan jika diberi amanah ia khianat.”

      V.            “Janganlah kalian saling dengki-mendengki, dan janganlah kalian saling membenci, dan janganlah kalian saling berkata-kata keji antara satu dengan yang lain, dan jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara.”

    VI.            “Sebaik-baik manusia di antara kamu ialah orang yang akhlaknya baik.”

Dalam konteks kesantunan berbahasa,
Menurut Asmah Haji Omar (2000),
·         Mengaitkan kesantunan berbahasa dengan penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pihak pendengar.
Keadaan yang demikian akan menimbulkan suasana hubungan yang harmoni antara penutur dan pendengar.
Pengertian ini memberikan perhatian terhadap penggunaan bahasa yang
·         Halus
·         Lembut
·         Bersopan santun
·         Sesuai dengan konteks
semasa pergaulan antara ahli masyarakat.

Dalam masyarakat Melayu,
·         Kesantunan sangat penting kerana melambangkan kehalusan budi, kesopanan dan tingkah laku penutur masyarakat.
Contoh :
a)      Bertanya khabar terlebih dahulu apabila bertemu sahabat lama
b)      Memberi salam apabila bertemu dengan sahabat handai atau orang yang lebih tua

·         kesantunan bukan sahaja merujuk kepada latar sosio budaya masyarakatnya yang berpegang pada adat resam, malah diperkukuhkan oleh pegangan Islam yang dianuti.

Hal ini tergambar dalam perbilangan adat yang berbunyi : “Adat bersendikan hukum, hukum bersendikan kitab Allah”.
Pegangan kuat terhadap agama Islam menjadi panduan kepada masyarakat Melayu mengatur kehidupan bermasyarakat yang melibatkan hubungan dengan manusia dan hubungan dengan Allah S.W.T.
Hati yang ikhlas akan menjamin hubungan yang baik antara ahli masyarakat dan dengan Allah S.W.T.
Konsep kesantunan tidak lengkap jika perbincangannya terbatas kepada aspek berbahasa dan perlakuan semata-mata, jika tidak dikaitkan dengan konsep keikhlasan.

Seseorang itu boleh menuturkan kata-kata yang indah atau menunjukkan tingkah laku yang sopan dalam sesuatu situasi, tetapi perlakuan tersebut belum pasti menggambarkan keikhlasannya.
Manusia boleh bertopeng dengan pelbagai wajah untuk mencapai hasratnya, sedangankan hakikatnya tiada sesiapa yang tahu.
Kesantunan dilihat dari segi pemilihan kata (diksi) yang menunjukkan aspek berbudi bahasa dan pengetahuan yang tinggi dalam bidang bahasa, sapaan yang tepat kerana sasaran, nada, suara yang lemah dan sesuai dengan situasi bagi menunjukkan rasa hormat kepada orang lain dan memperlihatkan nilai-nilai yang baik.

Kesantunan berbahasa merangkumi kesopanan dan kehalusan ketika menggunakan bahasa, baik dalam bentuk
·         lisan
·         tulisan
Kesantunan juga menitikberatkan penggunaan kosa kata dan ganti nama diberi perhatian agar sesuai dengan
·         kedudukan
·         pangkat
·         umur
·         keakraban hubungan

Kesantunan berbahasa juga dikaitkan dengan penggunaan bahasa halus – bahasa istana
·         patik
·         tuanku
·         bersemayam
·         bersiram
·         junjung kasih

Menurut Asmah Haji Omar (2000),

·         bahasa halus disamakan dengan pendidikan yang penuh dengan adab tatatertib.

No comments:

Post a Comment